Banken moeten het oplichten van ouderen samen aanpakken

/Banken moeten het oplichten van ouderen samen aanpakken

NIEUWS KLANT

8 maart, 2017|

Banken moeten het oplichten van ouderen samen aanpakken

Banken moeten beter samenwerken bij het bestrijden van financieel misbruik van ouderen. Dat zegt staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Martin van Rijn (PvdA).

Jaarlijks komen tienduizenden gevallen van oplichting van ouderen aan het licht. Dat is waarschijnlijk het topje van de ijsberg. Veel ouderen doen geen aangifte omdat ze zich schamen of afhankelijk zijn van de oplichter.

Financieel misbruik van ouderen komt in veel vormen voor; van eigen boodschappen betalen met de pinpas van oma, zonder dat zij het weet, tot een bejaarde buurvrouw een koopcontract voor de woning laten tekenen, met als prijs 1 euro.

Bewustwording van financieel misbruik, dit signaleren en hierop actie ondernemen is iets wat in overheidscampagnes een ‘hot item’ is. Ook banken ondernemen stappen om ouderen te behoeden voor financieel misbruik. Van Rijn wil met zijn oproep de banken een extra duwtje geven om tot een gezamenlijke aanpak te komen, die voor alle banken geldt.

Voorbeelden
Volgens ouderenorganisatie Anbo loopt de Rabobank voorop bij de preventie van financieel misbruik van ouderen. De bank heeft seniorenadviseurs die ouderen helpen bij hun bankzaken. Ze geven tips zoals het verlagen van daglimieten op de pinpas. Ook zijn ze getraind in het herkennen van signalen van dementie. Daarnaast geeft de Rabobank workshops voor ouderen en begeleidt ze mensen die ondanks ouderdomsgebreken zelf hun bankzaken willen doen.

Ook ABN Amro werkt met seniorencoaches en geeft speciale workshops voor ouderen.

De SNS Bank biedt workshops aan waarin deelnemers stap voor stap kennismaken met digitaal bankieren. Onderwerpen die aan bod komen, zijn veilig e-mailgebruik en bankieren met de SNS-app.

ING en de Triodos Bank hebben geen speciale voorzieningen voor ouderen. ING heeft informatie op de website over veilig bankieren. “We maken geen expliciet onderscheid voor de doelgroep ouderen, omdat we willen dat alle klanten zich hier bewust van zijn”, zegt een woordvoerder.

Net als alle andere banken houdt Triodos Bank het transactieverkeer in de gaten. Als de bank onregelmatigheden ziet die kunnen duiden op financieel misbruik van ouderen, trekt Triodos Bank aan de bel.

Bron: www.nos.nl, zaterdag 25 februari 2017

BEKIJK OOK:

IN UW REGIO

Zoek op provincie naar de
bewindvoerder bij u in de regio
of zoek uw reeds bekende
beschermingsbewindvoerder
op naam.

ZOEKEN

7 ZEKERHEDEN

Met de 7 Zekerheden
willen we ons onderscheiden
in de markt: landelijke dekking,
vertrouwd, kwaliteit, duidelijkheid,
transparantie, continuïteit, controle.

LEES SNEL VERDER