Juridische helpdesk binnen ZEKER

2018-03-20T14:31:20+01:0020 maart, 2018|

Het werk als bewindvoerder brengt verantwoordelijkheden en verplichtingen met zich mee, zoals bijvoorbeeld de jaarlijkse audit waarmee we als organisatie te maken hebben en steeds strengere eisen. Veel indringender dan voorheen moeten wij duidelijk maken of we als bewindvoerder de financiële belangen van de klant wel goed behartigt hebben. Dit vinden wij als organisatie uiteraard een positieve ontwikkeling, die ten goede komt aan de kwaliteit en transparantie van het vakgebied.

Doel juridische helpdesk

Belangrijk is dat we kunnen aantonen dat we er alles aan gedaan hebben de vermogensrechtelijke positie van de klant zo goed mogelijk te beschermen. Daarnaast is het uiteraard als organisatie belangrijk om het aansprakelijkheidsrisico voor de gehele organisatie te beperken. Om die redenen heeft ZEKER sinds 2017 een juridische helpdesk.

Samenwerking met advocaten

De juridische helpdesk is een samenwerking tussen de advocaten Lars Hoksbergen en Theo van der Bent en aantal juridische medewerkers, in dienst bij ZEKER. De laatstgenoemden screenen alle binnenkomende post. Denk aan onder andere dagvaardingen, incassobrieven, huurproblemen, brieven van gemeente, werkgever of UWV en afwijzingen van aanvragen. Gesignaleerd wordt waar mogelijk (juridische) ondersteuning nodig is en op welke wijze. Hierover wordt vervolgens contact opgenomen met de bewindvoerder en / of de advocaten en op basis daarvan wordt al dan niet actie ondernomen.

Ontzorgen

Aan de juridische helpdesk kunnen ook algemene juridische vragen gesteld worden. Hier wordt door de bewindvoerders veel gebruik van gemaakt. De juridische helpdesk neemt de bewindvoerders werk uit handen en beperkt het juridisch en financieel risico.

Kosten

De klant wordt uiteraard ook op de hoogte gesteld als er actie ondernomen gaat worden. Eventueel gemaakte kosten worden niet bij de klant in rekening gebracht maar worden vergoed vanuit de Raad voor Rechtsbijstand.